Original     Ciernobiely     Overclockers     TBreak     Zima     Luxova terapia     <--- Skiny na prepnutie vzhladu weblogu TOPlist

Markoff.szm.sk - weblog o HW/SW/mobiloch/digitakoch a inych veciach
Pridat do Favorites/Oblubene


Hladaj vo WWW Hladaj vo weblogu
 

> o tej zeleznici mas asi pravdu, ale k tym studentom si drsny.
Nie som drsny, drsny (a pravdivy) by som bol, keby som napisal, ze si maju
uplne platit studium. Odhadovane naklady na 1 VS studenta su rocne myslim
60000 za skolne co nevidim ako problem si platit bud rodicmi, studentami
alebo poskytnut studentom dlhodobe pozicky. Platenie rodicmi by bolo
najlepsie, lenze zase nie kazda rodina ma 60000 rocne len na skolne.
Platenie studentami samotnymi je uz o niecom inom. Chcu studovat? Tak nech
pracuju popri skole na svoje studium pre svoju buducnost ci si prip. v lete
behnu do USA/Anglicka, myslim, ze ani u nas nie je taky problem zarobit za
tych 10 mesiacov co trva skola pre studenta 6000 (prip. viac) mesacne na
studium, co sa tyka Anglicka tak nie je o com, tam to ma clovek zarobene aj
s nakladmi okolo za 1, max. 2 mesiace. Nevidim dovod, aby poctivo pracujuci
smetiar Dezo za min. mzdu 5500Sk mal zo svojich dani platit vysoku skolu
nejakemu decku, ktore ked vyjde zo skoly nebude robit taku narocnu pracu ako
Dezo a dostane min. 2-3 nasobny plat ako on. Navyse by platenie studia
motivovalo studentov k poctivemu uceniu a snahe zotrvat na skole prip. by si
rozmysleli hned pre zaciatok ci chcu rodicom (ci sebe) minut 60000, aby ich
hned po 1. semestri vyhodili. Ale dobre, aby sme neboli ako od macochy, ze
nas stat podporuje hlupost, tak by sa mal na skolnom podielat (z nejakych
idealistickych a ekonomicky dost tazko odovodnitelnych pricin) povedzme
40-50% zo sumy skolneho, takze studentovi by zostalo rocne zaplatit za svoje
lepsie platove podmienky, uplatnenie sa a v neposlednom rade vzdelanie tych
36000-30000 korun. To by bolo za 4-5 rokov studia ubohych 120-150000 co
rozhodne nema pak v praci problem splacat par rokov (a po skonceni splacania
uz len profitovat z toho, ze sa ucil a vynalozil pre to aj nejaku namahu
napr. ze si zarabal na vl. studium). Vzdelanie nie je samozrejmost, ale min.
v pripade VS luxus.

> co je lepsie - subvencovane zeleznice, alebo 1auto/1obyvatel?
Nedotovane (trhove) zeleznice. :-) Pokial jazdi v 1 aute 1 clovek a to auto
nepouziva k praci, tak je to u mna pablb co kazi akurat ovzdusie pre svoje
prihluple "pohodlie" (neviem ci sa nim da nazvat cakanie v zapche v BA), aby
sa nanajvys mohol ukazat ze ma auto (to je vidiet o vacsich mestach ako BA,
Praha, kde moze autom jazdit len hlupak, MHD je rychlejsia, lacnejsia a
ekologickejsia), ti inteligentnejsi a bohati nielen peniazmi, ale i duchom
vidia, ze aj ked maju auto za milion mozu sa zviest v metre so zobrakom.

> roky som dochadzal autobusmi do skoly a dodnes planujem krutu
> pomstu cloveku, ktory naprojektoval Karosu vo vsetkych verziach.
> no fun.
Autobusy nijak zvlast ekologicke a bezpecne nie su, ale vzhladom k tomu, ze
umoznuju poskytnut nizku cenu za cestovne skutocne pokryvajucu naklady a
tvoriacu preprepravcu aj zisk, tak su vyhodne. Co sa ekologie tyka nie je
problem nasadit plynove autobusy a znizit DPH z plynu (to by neskodilo ani u
benzinu/nafty ked sme u toho), s bezpecnostou nic nenarobime, ale ako
vravim, sami cestujuci by tvorili spolocnosti zisk a umoznovali obnovu
vozoveho parku a na frekventovanych linkach by sa vozili v pohodlnjsich a
vacsich autobusoch, kedze by sa zaplatili, kdezto na menej frekventovanych
by stacili mal busy a nie tak pohodlne a lacne. Nie je mozne krizovo dotovat
z efektivnej linky neefektivnu, takyto nezmysel si moze dovolit ozaj len
taky zly hospodar akym je stat, ktory hospodari s peniazmi obcanov, takze mu
mozu byt straty ukradnute.

Myslim, ze by nemal byt problem spravit napr.
cestovne tak, ze cestujuci bude mat chipovu kartu s kreditom a cena za
cestovne sa bude u kazdej jazdy vypocitavat podla aktualnej obsadenosti
autobusu (nastupis, pouzijes kartu aby sa zistila predbezne velkost kreditu
ci je dostacujuca aspon na urcitu trasu busu (nie je problem dodatocne
vymahat cestovne, karty by boli neanonymne), ak je blikne zelena, ak nie
cervena (vysvetlene neskor), Ty sa odvezies a pri vystupovani opat len
prejdes kartou cez citacku a uz sa Ti strhne kredit vo vyske cestovneho
podla toho kolko vas aktualne cestovalo pokial si bol v buse a aku
vzdialenost si precestoval, toto vsetko Teba stoji len vybavenie karty a
nasledne pri nastupovani pouzitie karty a pri vystupovani -  jednoduchsie
ako penazenka (navyse by tam bola pochopitelne aj nejaka zlava (zo zisku
prepravcu), ale samozrejme stale by si pokryval min. naklady). O vypocet
ceny na zaklade obsadenosti a dlzky cesty sa postara primitivny pocitac
pripojeny na citacky v buse. No a samozrejme subezne s tym pre ludi, ktori
chcu cestovat anonymne, necestuju casto ci si nechcu vybavovat kartu (resp.
im zasvietila cervena) nie je problem dat fixnu cenu pri priemernej
obsadenosti na danu trasu, zvysene este o nejaky zisk - proste to iste co v
sucasnosti u ekonomicky zmyslajucich prepravcov. Zakaznici s kartami by
usetrili vodicovi cas s platenim (a sebe pri obsadenom autobuse i peniaze) a
on by mal uplne rovnaku pracu ako v sucasnosti, len vydavanie listkov pre
tych zvysnych. Navyse vzhladom k vypoctu podla obsadenosti by fixna cena za
cestovne rozhodne nemala byt rovnaka rano o 6:00, na obed o 12:00 a vecer o
23:00, pokial evidentne v tychto hodinach nechodia rovnako plne busy.

Uvediem priklad - trasa NZ-Nitra, bezna cena pre ludi bez karty rano o 7:30,
ked je statisticky vzdy plny bus - 45Sk. Cena pre ludi s kartou jazdiacich v
tomto case by kludne mohla klesnut i na 25Sk a este by mohli mat zlavu 5%,
takze na 23.8Sk. Rovnaka trasa, 23:30, autobus poloprazdny dokopy 4 ludia
ako obvykle - bezna fixna cena pre tento spoj - 80Sk, kartova cena tiez 80Sk
(kedze bezna zrovna sedi s realnou) -5% zlava (zo zisku), 76Sk. Dnes vsak
idete s partiou o 23:30 prec z chaty, takze je v autobuse uz 10 ludi, takze
bezna cena nadalej 80Sk, zatial co kartova 70Sk -5%, 66.5Sk. Toto ide
aplikovat tak na autobusovu ako i na vlakovu prepravu. Ludia cestujuci
dlhodobo, obvykle tiez vo vytazenych spojoch by si vybavili kartu a mali
cestovanie lacne, ale stale by pokryvalo naklady a tvorilo zisk, ludia co
cestuju raz za cas a este k tomu bez karty by si cestovne pekne zaplatili/pr
eplatili a podstatne zvysili zisk prepravcu. Co sa tyka destkych zliav,
statisticky vypocitame aka je bezna hmotnost decka do 10 rokov a na zaklade
toho k beznej hmotnosti dospeleho spravime nizsie ceny pre decka do 10 rokov
(ale nie uplne priamo umerne, kedze napriek nizsej hmotnosti zaberu cele
sedadlo ako dospely). Zlavy pre kohokolvek ineho by boli zrusene. Nevidim
tiez problem v postupnom prechode len cisto na kartovy system s tym, ze by
existovali aj anonymne karty, pri ktorych by vsak nebolo mozne ist do minusu
ako u anonymnych a platba peniazmi v buse by mohla byt uplne zrusena.
Anonymne karty a dobijacie kupony na ne/anonymne karty by nebol problem
kupit v kazdom PNSku prip. i postach a v inych predajniach a dobit by sa
dali prostrednictvom mobilu ci bankomatu. Malom bych zabudol, kartova cena
by pochopitelne aj pri jednom cestujucom nemohla prekrocit fixnu (nadsadenu)
cenu daneho spoja.

Ked chce
niekto pre pracovne dochadzajucich, dochodcov a studentov a nepacia sa mu
ani kartove ceny vo vytazenych spojoch, ktore pokryvaju naklady a tvoria
min. zisk, tak nech si nastoli komunizmus/socializmus, dnes zijeme (resp. by
sme mali) v demokratickom kapitalistickom state, kde neexistuje krizove
dotovanie stratovych liniek, ked v globale prepravna spolocnost nedosahuje
(taky) zisk, aby si mohla dovolit tento luxus pre stratove linky s
ponechanim akceptovatelnych cien pre obyvatelov. Kvitujem mnozstevne zlavy v
sucasnosti u ZSR, nekvitujem polovicnu cenu pre decko ci studenta, obzvlast
v jeho pripade ked je rovnako vacsi ak nie vacsi ako ktokolvek iny dospely
kto plati celu cenu. Pri rovnako obsadenom spoji maju vsetci zaplatit
rovnako (predsa len zabezpecit cenu na zaklade hmotnosti a toho ci
stojim/sedim je technicky uz prilis narocne (narozdiel od jednoducheho
zavedenia kariet a minipocitacov v busoch/vlakoch)). No a pokial by bola
cena za spoj dlhodobo nerentabilna tak nech sa spoj zrusi pokial na tento
luxus prepravca nema, pokial sa vsak najdu stale na tejto linke ludia, ktory
su ochotni zaplatit horibilne sumy pokryvajuce naklady ponechajme im moznost
prepravy. A nejake spoje vo verejnom zaujme - prosim pekne, aky je rozdiel
medzi tym, ked do nejakej nerentabilnej dediny chodi spoj 2x denne or tam
nechodi vobec? Co je nevyhnutne, moct sa do tej dediny dostat 2x denne, 1x
denne, 1x za 2 dni, 1x za tyzden? Dohodnime sa na naozaj kazdemu
dostacujucich (pokial je nieco akutne existuje rychla zdravotnicka pomoc a
inak to akutne nie je, pokial nejde o zivot) 2 spojoch denne s 1 spojom cez
vikend/sviatok. Dost pochybujem, ze v sucasnosti chodia do tychto
nerentabilnych dedin len 2 spoje, pokial chodia 3, pokial 5 da sa najst
miesto kde usetrit, aby inde mohli chodit aspon 2. No a pokial chodia
subezne aj vlaky, aj autobusy, k comu je to, nestaci snad 1 spoj, ktory
odvezie ludi narozdiel od 2 poloprazdnych? Chce to len trocha ekonomickeho
zmyslania, ved Ty snad tiez, ked Ti automat raz zozerie mincu a skusis to
znova a zase Ti zozerie mincu to uz neskusis 3., 5., 10x? A nic na tom
nezmeni zopar uziapanych zamestnancov a ludi v TV, ked je to raz realita.
Pokial su zamestnani na dotycnych spojoch, skoda co narobime, realita je
taka, ze su neefektivne, pokial vsak ziapu ze sa nemaju ako dostat do prace,
tak im pekne ukazem nase 2 povinne (skolske/pracovne) spoje o 7:00 a 16:00 a
nech su ticho. Pravo ozvat sa maju len, ked im zoberieme ranny spoj a nebudu
mat poobede aspon 1 spoj, to vsak nie je sucasna realita a vlak na ktory su
zvyknuti len nahradi bus v inom case, takze asi tolko k strajku a nejakym
protestom. Ako minister dopravy bych ich ignoroval a veci riesil tak ako som
napisal a pokial by sa to niekomu nepacilo, tak nie je problem, je tu dost
nezamestnanych ktori ho nahradia (aj ked u zeleznic ani nie je dovod niekoho
nahradzat, tam sa to da riesit len masovym prepustanim).
--
  M@rkoff
  http://markoff.szm.sk/ - weblog hlavne o PC

PS: Btw. nemas seriove cislo na Cestovne poriadky 2002/2003? :-)
PPS: Abych sa vratil este k tym studentom zo zaciatku mailu, o co viac
potrebuju  cestovanie prakticky zadarmo v porovnani s nezamestnanym bez
prijmov (ktory si chce napr. hladat pracu v inom meste?)?


 

3.-13.8.2002     14.-22.8.2002     29.8.-8.9.2002     9.-20.9.2002     21.-28.9.2002     29.9.-8.10.2002

9.-16.10.2002     17.-24.10.2002     26.10.-1.11.2002     2.-9.11.2002     10.-15.11.2002     16.-21.11.2002

22.-28.11.2002     29.11.-6.12.2002     7.-17.12.2002     18.-22.12.2002     24.12.2002-6.1.2003

7.-16.1.2003     17.-23.1.2003