Original     Ciernobiely     Overclockers     TBreak     Zima     Luxova terapia     <--- Skiny na prepnutie vzhladu weblogu TOPlist

Markoff.szm.sk - weblog o HW/SW/mobiloch/digitakoch a inych veciach
Pridat do Favorites/Oblubene


Hladaj vo WWW Hladaj vo weblogu
 

ARBITRAZNY NALEZ

Arbitrazna komisia Rady pre reklamu so sidlom v Bratislave, Grosslingova 45, na svojom zasadnuti dna 10.12.2002 na zaklade podnetu sukromnej osoby na preskumanie reklamy - inzercie spolocnosti SkyEurope Airlines so sidlom v Bratislave pre porusenie Etickych zasad reklamnej praxe platnych v Slovenskej republike (dalej len Kodexu) rozhodla o vydani nasledovneho
 

NALEZU:

Reklama spolocnosti SkyEurope Airlines
je v rozpore
s Etickymi zasadami reklamnej praxe platnymi na uzemi SR.


ODOVODNENIE:

Rada pre reklamu na zaklade podnetu sukromnej osoby posudzovala reklamnu inzerciu spolocnosti SkyEurope Airlines. Stazovatel povazuje informacie obsiahnute v inzeratoch za zavadzajuce. Uvadza, ze pri "malych" inzeratoch na sluzby spolocnosti (letecku prepravu osob) v novinach (napr. SME z 30.9.2002) su uvedene ceny leteniek bez DPH a letiskovych poplatkov a bez upozornenia na tento fakt zatial co pri "vacsich" inzeratoch je uz pritomne taketo upozornenie - pricom ceny su zhodne s "malou" inzerciou.

Sekretariat navrhol Arbitraznej komisii RPR preskumat porusenie ustanovenia bodov 3.2 Casti I. a 4.1, 4.2 a 4.6 Casti II. Kodexu, v ktorych sa uvadza:
Cast I.
3.2.
Reklama musi byt slusna, cestna a pradiva. Musi byt pripravovana s pocitom zodpovednosti voci spotrebitelovi.
Cast II.
4.1 Reklama nesmie sirit klamlive udaje o vlastnom alebo cudzom podniku a ani o jehoproduktoch. Klamlivy udaj je aj udaj sam osebe pravdivy, avsak vzhladom na okolnosti a suvislosti, v akych sa pouziva, moze prijemcu reklamneho posolstva uviest do omylu.
4.2. Reklama nesmie na zaklade klamlivych udajov ziskavat vlastnemu alebo cudziemu podniku prospech na ukorineho.
4.6. Reklama sa musi vyhnut informaciam a prezentaciam, ktore by mohli zavadzat spotrebitelov, najma vynechanim, dvojzmyselnostou alebo zvelicovanim, s vynimkou pripadov, ked ide o jasnu hyperbolizaciu. Zvlastnu pozornost treba venovat informaciam tykajucim sa charakteristiky a ucinku produktu, jeho ceny, bezplatnej ponuky, podmienok predaja, distribucie, identity prezentovanych osob a oceneni.


Sekretariat RPR poziadal spolocnost SkyEurope Airlines o vyjadrenie k predmetnemu podnetu. Spolocnost SkyEurope Airlines v odpovedi oznamila sekretariatu RPR skutocnost, ze predmetna inzercia sa uz stala objektom skumania Slovenskej obchodnej inspekcie (dalej len SOI). Zaroven sekretariatu zaslala kopiu svojho vyjadrenia pre SOI, ktore povazuje za dostatocne vypovedajuc o danom pripade. Vo vyjadreni z 23.10.2002 sa uvadza, ze na zaklade kontroly SOI, iniciovanej z podnetu spotrebitela, musela spolocnost SkyEurope Airlines konstatovat, ze pri zverejnovani reklamy, ktorou ponukala predaj leteniek na rozne desinacie, neboli dosledne dodrzane podmienky zakona o ochrane spotrebitela.

Dalej spolocnost uvadza, ze v priebehu kalendarneho roka menila strategiu reklamnej kampane tykajucej sa ponuky sluzieb tak, ze presla od zverejnovania velkoplosnej inzercie k inzeratom malych rozmerov, a nepozornostou jej uniklo, ze maloplosne inzeraty neobsahovali vsetky potrebne udaje. (Pri velkoplosnej inzercii boli vsetky ceny ponukanych leteniek uvadzane v uplnom rozsahu, teda s udajom, ze tieto ceny su uvedene bez DPH, bez letiskovych poplatkov a ze ide o jednosmerne letenky).

Spolocnost SkyEurope Airlines je podla vlastneho tvrdenia presvedcena, ze neuplnostou udajov v maloplosnej inzercii nedoslo k vyraznemu poruseniu prav spotrebitelov, nakolko v ramci medzinarodnej ako aj vnutrostatnej prepravy je jedinou spolocnostou, ktora uskutocnuje niektore lety pravidelne, ma zvacsa stalych zakaznikov, vyuzivajucich tieto sluzby, ktori su oboznameni s cenami poskytovanych sluzieb, nedostatok informacie tykajuci sa ceny sa z tohto dovodu mohol dotknut len relativne uzkeho poctu prilezitostnych zakaznikov, podla nazoru spolocnosti sa z rovnakeho dovodu prakticky eliminoval mozny dosah poskodenia inych poskytovatelov obdobnych sluzieb, ktore ich vykonavaju formou nepravidelnych charteroych letov, o com svedci aj fakt ze okrem jedneho podnetu smerovaneho na SOI sa v predmetnej veci s poukazanim na tento nedostatok neobratil ziaden iny spotrebitel priamo na SkyEurope Airlines. SkyEurope Airlines v stanovisku dodava, ze vsetky jej inzeraty obsahuju aj informaciu o telefonnej linke na spolocnost, ako aj odkaz na internetovu stranku (www.skyeurope.com), kde mozu zaujemcovia o sluzby ziskat presnu a uplnu informaciu o cenach ponukanych leteniek.

Spolocnost SkyEurope Airlines podla svojho vyjadrenia okamzite po zisteni skutocnosti zareagovala a predmetny nedostatok v inzercii odstranila doplnenim kompletnej informacie a zaviazala sa v najblizsich dnoch zverejnit v tlaci informaciu, ktorou sa ospravedlni vsetkym (aj eventualnym) zaujemcom o sluzby spolocnosti za neuplnost, tykajucu sa ceny ponukanych sluzieb. Sekretariatu RPR spolocnost SkyEurope Airlines spolu s vyjadrenim pre SOI zaslala aj ukazky inzercie s nekompletnymi udajmi, ako aj inzercie upravenej po zisteni nedostatku.

Arbitrazna komisia RPR v diskusii konstatovala, ze porusenie ustanoveni Kodexu je evidentne, kedze v inzercii chybaju udaje podstatne pre spotrebitela - cenovy benefit pri nakupe letenky je dominantnym prvkom pri rozhodovani sa vacsiny potencionalnych zakaznikov. AK zaroven zdoraznila, ze eviduje snahu o napravu skutkoveho stavu zo strany spolocnosti SkyEurop Airlines po setreni SOI, na fakte ze isty cas - v povodnej podobe - bola inzercia v rozpore s ustanoveniami Kodexu to vsak nic nemeni.

Arbitrazna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnuti dospela hlasovanim k zaveru, z podnet pre reklamnu inzerciu spolocnosti SkyEurope Airlines je opodstatneny a jej sirenie bolo posudene ako porusenie Kodexu v bodoch 3.2 Casti I. a 4.1, 4.6 Casti II. Etickych zasad reklamnej praxe platnych na uzemi SR.
 

 

3.-13.8.2002     14.-22.8.2002     29.8.-8.9.2002     9.-20.9.2002     21.-28.9.2002     29.9.-8.10.2002

9.-16.10.2002     17.-24.10.2002     26.10.-1.11.2002     2.-9.11.2002     10.-15.11.2002     16.-21.11.2002

22.-28.11.2002     29.11.-6.12.2002     7.-17.12.2002     18.-22.12.2002     24.12.2002-6.1.2003

7.-16.1.2003     17.-23.1.2003     24.-29.1.2003     30.1.-3.2.2003