Markoff.szm.sk
- weblog o HW/SW/mobiloch/digitakoch a
inych veciach
Pridat do Favorites/Oblubene
ARBITRAZNY NALEZ
Arbitrazna komisia Rady pre reklamu so sidlom v Bratislave,
Grosslingova 45, na svojom zasadnuti dna 10.12.2002 na zaklade podnetu sukromnej
osoby na preskumanie reklamy - inzercie spolocnosti SkyEurope Airlines so sidlom
v Bratislave pre porusenie Etickych zasad reklamnej praxe platnych v Slovenskej
republike (dalej len Kodexu) rozhodla o vydani nasledovneho
NALEZU:
Reklama spolocnosti SkyEurope Airlines
je v rozpore
s Etickymi zasadami reklamnej praxe platnymi na uzemi SR.
ODOVODNENIE:
Rada pre reklamu na zaklade podnetu sukromnej osoby posudzovala
reklamnu inzerciu spolocnosti SkyEurope Airlines. Stazovatel povazuje informacie
obsiahnute v inzeratoch za zavadzajuce. Uvadza, ze pri "malych" inzeratoch na
sluzby spolocnosti (letecku prepravu osob) v novinach (napr. SME z 30.9.2002) su
uvedene ceny leteniek bez DPH a letiskovych poplatkov a bez upozornenia na tento
fakt zatial co pri "vacsich" inzeratoch je uz pritomne taketo upozornenie -
pricom ceny su zhodne s "malou" inzerciou.
Sekretariat navrhol Arbitraznej komisii RPR preskumat porusenie ustanovenia
bodov 3.2 Casti I. a 4.1, 4.2 a 4.6 Casti II. Kodexu, v ktorych sa uvadza:
Cast I.
3.2.
Reklama musi byt slusna, cestna a pradiva. Musi byt pripravovana s pocitom
zodpovednosti voci spotrebitelovi.
Cast II.
4.1 Reklama nesmie sirit klamlive udaje o vlastnom alebo cudzom podniku a ani o
jehoproduktoch. Klamlivy udaj je aj udaj sam osebe pravdivy, avsak vzhladom na
okolnosti a suvislosti, v akych sa pouziva, moze prijemcu reklamneho posolstva
uviest do omylu.
4.2. Reklama nesmie na zaklade klamlivych udajov ziskavat vlastnemu alebo
cudziemu podniku prospech na ukorineho.
4.6. Reklama sa musi vyhnut informaciam a prezentaciam, ktore by mohli zavadzat
spotrebitelov, najma vynechanim, dvojzmyselnostou alebo zvelicovanim, s vynimkou
pripadov, ked ide o jasnu hyperbolizaciu. Zvlastnu pozornost treba venovat
informaciam tykajucim sa charakteristiky a ucinku produktu, jeho ceny,
bezplatnej ponuky, podmienok predaja, distribucie, identity prezentovanych osob
a oceneni.
Sekretariat RPR poziadal spolocnost SkyEurope Airlines o vyjadrenie k
predmetnemu podnetu. Spolocnost SkyEurope Airlines v odpovedi oznamila
sekretariatu RPR skutocnost, ze predmetna inzercia sa uz stala objektom skumania
Slovenskej obchodnej inspekcie (dalej len SOI). Zaroven sekretariatu zaslala
kopiu svojho vyjadrenia pre SOI, ktore povazuje za dostatocne vypovedajuc o
danom pripade. Vo vyjadreni z 23.10.2002 sa uvadza, ze na zaklade kontroly SOI,
iniciovanej z podnetu spotrebitela, musela spolocnost SkyEurope Airlines
konstatovat, ze pri zverejnovani reklamy, ktorou ponukala predaj leteniek na
rozne desinacie, neboli dosledne dodrzane podmienky zakona o ochrane
spotrebitela.
Dalej spolocnost uvadza, ze v priebehu kalendarneho roka menila strategiu
reklamnej kampane tykajucej sa ponuky sluzieb tak, ze presla od zverejnovania
velkoplosnej inzercie k inzeratom malych rozmerov, a nepozornostou jej uniklo,
ze maloplosne inzeraty neobsahovali vsetky potrebne udaje. (Pri velkoplosnej
inzercii boli vsetky ceny ponukanych leteniek uvadzane v uplnom rozsahu, teda s
udajom, ze tieto ceny su uvedene bez DPH, bez letiskovych poplatkov a ze ide o
jednosmerne letenky).
Spolocnost SkyEurope Airlines je podla vlastneho tvrdenia presvedcena, ze
neuplnostou udajov v maloplosnej inzercii nedoslo k vyraznemu poruseniu prav
spotrebitelov, nakolko v ramci medzinarodnej ako aj vnutrostatnej prepravy je
jedinou spolocnostou, ktora uskutocnuje niektore lety pravidelne, ma zvacsa
stalych zakaznikov, vyuzivajucich tieto sluzby, ktori su oboznameni s cenami
poskytovanych sluzieb, nedostatok informacie tykajuci sa ceny sa z tohto dovodu
mohol dotknut len relativne uzkeho poctu prilezitostnych zakaznikov, podla
nazoru spolocnosti sa z rovnakeho dovodu prakticky eliminoval mozny dosah
poskodenia inych poskytovatelov obdobnych sluzieb, ktore ich vykonavaju formou
nepravidelnych charteroych letov, o com svedci aj fakt ze okrem jedneho podnetu
smerovaneho na SOI sa v predmetnej veci s poukazanim na tento nedostatok
neobratil ziaden iny spotrebitel priamo na SkyEurope Airlines. SkyEurope
Airlines v stanovisku dodava, ze vsetky jej inzeraty obsahuju aj informaciu o
telefonnej linke na spolocnost, ako aj odkaz na internetovu stranku (www.skyeurope.com),
kde mozu zaujemcovia o sluzby ziskat presnu a uplnu
informaciu o cenach ponukanych leteniek.
Spolocnost SkyEurope Airlines podla svojho vyjadrenia okamzite po zisteni
skutocnosti zareagovala a predmetny nedostatok v inzercii odstranila doplnenim
kompletnej informacie a zaviazala sa v najblizsich dnoch zverejnit v tlaci
informaciu, ktorou sa ospravedlni vsetkym (aj eventualnym) zaujemcom o sluzby
spolocnosti za neuplnost, tykajucu sa ceny ponukanych sluzieb. Sekretariatu RPR
spolocnost SkyEurope Airlines spolu s vyjadrenim pre SOI zaslala aj ukazky
inzercie s nekompletnymi udajmi, ako aj inzercie upravenej po zisteni
nedostatku.
Arbitrazna komisia RPR v diskusii konstatovala, ze porusenie ustanoveni Kodexu
je evidentne, kedze v inzercii chybaju udaje podstatne pre spotrebitela - cenovy
benefit pri nakupe letenky je dominantnym prvkom pri rozhodovani sa vacsiny
potencionalnych zakaznikov. AK zaroven zdoraznila, ze
eviduje snahu o napravu skutkoveho stavu zo strany spolocnosti SkyEurop Airlines
po setreni SOI, na fakte ze isty cas - v povodnej podobe - bola inzercia v
rozpore s ustanoveniami Kodexu to vsak nic nemeni.
Arbitrazna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnuti dospela hlasovanim k
zaveru, z podnet pre reklamnu inzerciu spolocnosti SkyEurope Airlines je
opodstatneny a jej sirenie bolo posudene ako porusenie Kodexu v bodoch
3.2 Casti I. a 4.1, 4.6 Casti II. Etickych zasad reklamnej praxe platnych na
uzemi SR.
3.-13.8.2002 14.-22.8.2002 29.8.-8.9.2002 9.-20.9.2002 21.-28.9.2002 29.9.-8.10.2002
9.-16.10.2002 17.-24.10.2002 26.10.-1.11.2002 2.-9.11.2002 10.-15.11.2002 16.-21.11.2002
22.-28.11.2002 29.11.-6.12.2002 7.-17.12.2002 18.-22.12.2002 24.12.2002-6.1.2003